Kross Warszawa

PORADY I SKLEP Z ROWERAMI MARKI KROSS W WARSZAWIE

Gravel – wszechstronny model o wielu możliwościach

Gravel to typ roweru który pojawił się na rynku stosunkowo niedawno i wciąż wzbudza wiele emocji. Złośliwi twierdzą, że gravele to chwilowa moda, która zniknie równie szybko, jak się pojawiła, zwolennicy z kolei, że gravele to doskonały kompromis pomiędzy typową szosówką i rowerem przełajowym, łączącym w sobie najlepsze cechy obu z nich. Gravel spotkać można pod różnymi nazwami, takimi jak rower żwirowy, szosowo – wyprawowy czy szutrowy – rozbieżność w nazewnictwie wynika przede wszystkim z tego, że gravel należy do tych typów rowerów, które trudno zdefiniować jednym słowem. Jedno jest pewne – rowery gravelowe w większym stopniu, niż inne poddają się modyfikacjom oraz oferują znacznie bardziej ergonomiczną pozycję, niż w przypadku typowych szosówek czy przełajówek.

Mogłoby się wydawać, że rower będący połączeniem obu typów rowerów będzie totalnym niewypałem – wszak każdy z nich został stworzony do innego typu podłoża i charakteryzuje się inną budową. W efekcie tego eksperymentu powstał jednak model, na którym bez problemów pokonasz większość tras rowerowych, bezdroży i bardziej wymagających terenów. 

Gravel dla kogo jest i czym się charakteryzuje?

Jedną z widocznych na pierwszy rzut oka cech jest ich unikatowa geometria –  krótka rama podsiodłowa oraz dłuższa górna sprawiają, że całość jest wydłużona, a przez to bardziej stabilna. Taki kształt wpływa także na komfort jazdy – na gravelach bowiem jeździ się dużo wygodniej, szczególnie w przypadku zróżnicowanego i niezbyt równego podłoża.

Gravele charakteryzują się także zdecydowanie grubszymi oponami, których szerokość zwykle wynosi od 35 aż do 50 mm, które cechują się doskonałą przyczepnością i oferują znacznie lepszą amortyzację, niż cienkie opony. Istotną różnicą pomiędzy rowerami typu gravel a rowerami przełajowymi i szosowymi jest także zastosowany typ hamulców. W przypadku rowerów szosowch i przełajowych najczęściej spotykanym typem hamulców były te szczękowe (v-breake), coraz chętniej zastępowane przez producentów hamulcami szczękowymi. Tymczasem w przypadku graveli wszystkie modele fabryczne wyposażone są już w tarczówki.

Żadna z przytoczonych wyżej cech graveli nie jest dziełem przypadku. Rowery gravelowe zostały bowiem stworzone z myślą o osobach, które nie lubią się ograniczać do jednego typu podłoża, a nie zamierzają kupować osobnych rowerów do jazdy po asfalcie i do lasu – to uniwersalny model, który sprawdzi się niemal w każdych warunkach.

rower gravelrower szosowy

lukaszb • 7 maja 2020


Previous Post

Next Post

Dodaj komentarz

Your email address will not be published / Required fields are marked *